کد مطلب:69623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166
پـس بـه نـتـیـجـه رسـیـدن بـعـضـی از نـعـمـت هـای الهـی، دو مـرحـله دارد؛ مـرحـله اول، ثبوت و تعلّق امر الهی به آن نعمت است و مرحله دوم، اثبات و پذیرش مردم است. حاكمیت ولایت فقیه بر جامعه از این دسته نعمات بوده، به دو امر بستگی دارد: ثبوتاً به نصب الهی و اثباتاً به پذیرش مردم.
از زمـان نخستین طلوع آفتاب هستی، خداوند متعال هر آن چه را كه برای مخلوق خویش شایسته، لازم و پـسـنـدیده تشخیص داده، به امر ربوبی خویش مقرر و ایجاد نموده است، همانند آفرینش نـعـمـات كـثیر مادی و معنوی ارسال هدایت گران و.... بسیاری از نعمت ها بدون توجه به خواست مـردم و تـنـهـا بـراسـاس نیاز آنان محقق می شود، همانند خلق آسمان ها، زمین و یا دیگر نعمت های موجود در جهان. اما بعضی از نعمت های الهی ضمن تعلّق امر ربوبی، برای تحقق یافتن و به مـقـصـود و نـتـیـجـه نـهـایـی رسـیـدن، بـه پـذیـرش مـتـنـعـّمـیـن نـیـز بـسـتـگـی دارد؛ هـمـانـنـد ارسـال انـبـیـا كـه اگـر از طـرف مـردمـی كـه پـیـامـبـر بـرای آنـهـا فـرسـتـاده شـده اسـت، اسـتـقـبـال و هـمـراهـی نـشـود، اگـر چـه نـعـمـت الهـی تـمـام و پـیـامـبـر بـه وظـیـفـه خـود عمل كرده، اما آن به طور كامل به نتیجه واقعی نمی رسد.